GO! Leereffect
Werken in de Line-of-Fire > Landmeters

Vrijwel dagelijks zijn we binnen Infra bezig om het asfalt te vernieuwen. Meestal in werkvakken met kortdurende tijdelijke verkeersafzettingen. We weten allemaal dat het topsport is om in korte tijd met frezen - reinigen - uitzetten - asfalteren - markeren het wegdek weer in optimale staat te krijgen. Hierbij zijn veel collega’s van verschillende disciplines en verschillende bedrijven tegelijk aan werk. Meestal in het holst van de nacht, met weinig ruimte in het werkvak en onder tijdsdruk. Er komt dus nogal wat bij kijken en de lat ligt hoog.

Eind vorig jaar is bij dit soort asfaltwerkzaamheden ‘onze’ landmeter aangereden. Een vrachtauto die in het werkvak achteruit rijdt, tegen in hetgeen afgesproken is of bedoeld is, duwt de landmeter aan met de achterkant van de vrachtauto. Door deze duw komt de landmeter in onbalans, valt en gilt. Daarop stopt gelukkig de vrachtauto, nog voordat het echt fout gaat (de camera was voorzien van een microfoon). De landmeter komt zonder letsel vrij, maar de schrik zal bij de landmeter én de chauffeur blijven.

In mijn carrière heb ik al eens zijdelings een dodelijk ongeval op de snelweg meegemaakt. Dat wil ik nooit meer. Wat in mijn mogelijkheid ligt om dit te voorkomen doe ik.

Peter van Melick – interim afdelingsleider Geodesie.

Wat is er gebeurd?

Er is een maatvoerder aangereden door een vrachtauto tijdens zijn werkzaamheden, gelukkig is hij er met de schrik van af gekomen. De maatvoerder was aan het cijferen met een tachymeter terwijl een vrachtauto achteruit reed. Deze heeft hem geraakt maar heeft net op tijd kunnen stoppen.

Wat zijn de oorzaken?

Er was te weinig ruimte om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren. Er waren op dat moment teveel activiteiten en transportbewegingen welke gelijktijdig werden uitgevoerd.

Afspraken die gemaakt dachten te zijn werden niet nageleefd en/of waren niet goed begrepen. Door de achteruitrijdende vrachtauto ontstond er een zeer onveilige situatie.

Andere oorzaken die uit het onderzoek zijn gebleken:

  • Er wordt een hoge mate van werkdruk ervaren ("het werk moet af"), hiermee worden onveilige situaties gecreëerd en geaccepteerd.
  • Maatvoerder is bezig met zijn werkzaamheden en ziet en hoort de omgeving vaak niet (meer). Ook de pieper van de vrachtauto's wordt niet meer gehoord. Dit heeft te maken dat onze hersenen niet gelijktijdig deze twee actie kunnen uitvoeren.
  • Chauffeurs van rijdend materieel zien maatvoerders niet altijd.
  • Maatvoerder bevind zich in de Line of Fire (LoF). Hiermee sta je in direct lijn met het gevaar, er zijn geen maatregelen barrières meer.
  • Op het laatste moment wijzigingen details van de planning in het werkvak.

Links een voorbeeld van een praktijksituatie. Het zicht via de camera is in sommige erg beperkt. Deze veiligheidsbarrière heeft echt zijn beperkingen.

Wat kan jij doen?

Elke medewerker kan en moet de volgende maatregelen nemen.

  • Dagstart met uitvoerder in het werkvak
  • Werkzaamheden staken, we werken veilig of we werken niet (niet in Line of Fire)
  • Omliggende werkzaamheden zijn gescheiden van het uitzetten/cijferen
  • LMRA (IK GA PAS WERKEN ALS IK ZEKER WEET DAT IK HET VEILIG KAN DOEN!)
Wat doet Heijmans?

Bronaanpak

  • We gaan zorgen dat er in de planning activiteiten gescheiden worden van elkaar. Zo komt er ruimte om het cijferen (uitzetten) veilig uit te voeren.
  • We ondersteunen actief het Beleid Reductie Aanrijdgevaar van de Governance Code Veiligheid Bouw.

Collectieve maatregelen

  • We gaan zorgen dat een veiligheidsman ingezet wordt bij de maatvoerder als er te weinig ruimte is om veilig te werken. De maatvoerder kan het cijferen en op de omgeving niet combineren. Deze veiligheidsman staat in de directe omgeving van de maatvoerder en zorgt voor zijn veiligheid.
  • We gaan deze informatie delen met onze projecten.
  • We spreken onze transportbedrijven en leveranciers aan om hun verantwoordelijkheid te nemen. Deel deze informatie.

Technische maatregelen

  • We controleren de voertuigen op de verplichte 360 graden zichtbaarheid, werkende piepers en camera's.

Persoonlijke maatregelen

  • Al onze medewerkers hebben hoge zichtbaarheidskleding.
Wat doet nog meer?