GO! Leereffect
vallen door klem van goederenlift
Aanleiding?

De aanleiding voor dit leereffect is een ongeval dat recent heeft plaats gevonden op één van de projecten binnen Woningbouw Zuid.

Een werknemer van een onderaannemer is ten val geraakt en hierbij in de goederenlift terecht gekomen.

De getroffene bewoog zich met een kruiwagen richting de lift. Bij het oprijden van de kruiwagen over de klep van de lift is de klep omhoog geveerd, waardoor de werknemer met zijn schoen achter de klep is blijven hangen. Hierdoor is hij voorwaarts, over de kruiwagen, in de lift gevallen.

De getroffene heeft zich proberen op te vangen met zijn handen, waarbij hij zijn duimen, muizen en polsen heeft bezeerd.

Naar verluidt zou er door verschillende werknemers al eerder zijn gezien dat de klep van de lift niet goed stond afgesteld. Deze constatering is pas uitgesproken na het voorvallen van het ongeval.

Wat zijn de oorzaken?

Uit gesprekken met de getroffene, uitvoerder en K&V-coördinator van HMB blijkt dat de oorzaak van het ongeval te maken heeft met de afstelling van de veer, die bevestigd zit aan de klep. Het blijkt om een relatief nieuwe veer te gaan, welke dus stroever werkt dan een ‘’versleten’’ veer.

Het wiel van de beladen kruiwagen van de getroffene, heeft ervoor gezorgd dat de stroeve veer de klep omhoog heeft laten bewegen. Doordat de getroffene een kruiwagen in zijn handen had, heeft hij niet gezien dat de klep omhoog is gekomen.

Uiteindelijk is de getroffene met zijn voet onder de klep blijven hangen en is voorover gevallen.

Gevolgen
  • Struikelen/ vallen op gelijke hoogte;
  • Letsel aan polsen en handen;
  • Verzuim.
Wat kan jij doen?

Wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden wordt geconstateerd dat bepaalde arbeidsmiddelen en delen van arbeidsmiddelen niet goed functioneren, dient dit gemeld te worden bij de betreffende uitvoerder.

In dit specifieke geval werd na afloop beweerd dat die betreffende lift al vaker in het vizier was gekomen van verschillende medewerkers. Wanneer er op dat moment actie was ondernomen had een dergelijk situatie kunnen voorkomen. Dit geldt niet alleen voor werknemers die in dienst zijn van Heijmans, maar ook voor al onze medewerkers van onze onderaannemers.

De uitvoerder dient een dergelijke kwestie vervolgens door te zetten naar HMB zodat zij het gebrek kunnen wegnemen.

wat doet Heijmans?
  • Toolbox opstellen ‘’Goederenlift’’;
  • Ongeval bespreekbaar maken met HMB;
  • Aandacht schenken aan LMRA’s;
  • Dag starts gebruiken om aandachtspunten/ bijzonder situaties vanuit de werknemers op te halen.


Heb je vragen of suggesties? Neem dan contact op met Jordy Langens (K&V)