GO! Leereffect
Armatuur op helm, in line of fire

Bij het uitwisselen van armaturen slipt armatuur uit hand en deze stuitert via de bodem van de werkbak over de schoprand naar beneden op de helm van een collega die werkzaamheden verrichtte bij het mastdeurtje. 

Hoofdoorzaak
  • Medewerker bevond zich "in the line of fire" van het armatuur, terwijl dit niet strikt noodzakelijk was.
Overige oorzaken
  • Het betreft een ingehuurde hoogwerker met een open werkbak, het armatuur stuiterde over de schoprand.
  • Medewerker in werkbakje knipt met ene hand armatuur los en houdt met andere hand het armatuur vast.
  • Onvoldoende werkinstructie en onvoldoende LMRA uitgevoerd (zie GO! kompas).
Gevolgen
  • Armatuur van ca. 10 kg. valt op helm.
Maatregelen
  • Bij OVL en VRI werkzaamheden passen we hoogwerkers met een dichte werkbak toe.
  • We schrijven een werkinstructie en nemen deze op in onze risico-inventarisatie (RIE). De werkinstructie heeft tot resultaat dat we niet meer "in the line of fire" werken.
    1. Wanneer de hoogwerker gaat stempelen en de omgeving is veilig gesteld, kan de monteur beneden de stijgkabel demonteren en verlengen met een trektouw. Daarna stapt hij weg uit de werkzone van de hoogwerker en houd contact met de hoogwerker monteur.
    2. De hoogwerker monteur demonteert het armatuur en legt armatuur met twee handen in de hoogwerker knipt daarna pas de huidige stijgkabel.
    3. De hoogwerker monteur bevestigd de nieuwe stijgkabel aan de oude, de monteur beneden kan nu middels het trektouw wat hij beneden had bevestigd de nieuwe naar beneden trekken en houd visueel en mondeling contact met de hoogwerker monteur.
    4. De monteur plaatst het nieuwe armatuur met beide handen tot deze volledig op de lichtmast zit en borgt het armatuur.
    5. Wanneer het armatuur is geborgd en hoogwerker naar beneden gaat kan de monteur beneden de nieuwe stijgkabel monteren.
Leerpunten
  • Blijf kritisch op de veiligheid bij routinematige werkzaamheden en voer altijd een LMRA uit.