Vrijwel dagelijks zijn we binnen Heijmans bezig om het asfalt te vernieuwen. Meestal in werkvakken met kortdurende tijdelijke verkeersafzettingen. We weten allemaal dat het topsport is om in korte tijd met frezen - reinigen - uitzetten - asfalteren - markeren het wegdek weer in optimale staat te krijgen. Hierbij zijn veel collega’s van verschillende disciplines en verschillende bedrijven tegelijk aan werk. Meestal in het holst van de nacht, met weinig ruimte in het werkvak en onder tijdsdruk. Er komt dus nogal wat bij kijken en de lat ligt hoog.
Eind vorig jaar is bij dit soort asfaltwerkzaamheden ‘onze’ landmeter aangereden. Een vrachtauto die in het werkvak achteruit rijdt, tegen in hetgeen afgesproken of bedoeld is, duwt de landmeter aan met de achterkant van de vrachtauto. Door deze duw komt de landmeter in onbalans, valt en gilt. Daarop stopt gelukkig de vrachtauto, nog voordat het echt fout gaat (de camera was voorzien van een microfoon). De landmeter komt zonder letsel vrij, maar de schrik zal bij de landmeter én de chauffeur blijven.
In mijn carrière heb ik al eens zijdelings een dodelijk ongeval op de snelweg meegemaakt. Dat wil ik nooit meer. Wat in mijn mogelijkheid ligt om dit te voorkomen doe ik.
Peter van Melick – interim afdelingsleider Geodesie.
Er is een maatvoerder aangereden door een vrachtauto tijdens werkzaamheden. Gelukkig is hij er met de schrik vanaf gekomen. De maatvoerder was aan het cijferen met een tachymeter terwijl een vrachtauto achteruit reed. Deze heeft hem geraakt, maar heeft net op tijd kunnen stoppen.
Er was te weinig ruimte om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren. Er waren op dat moment teveel activiteiten en transportbewegingen welke gelijktijdig werden uitgevoerd.
Afspraken die gemaakt dachten te zijn werden niet nageleefd en/of waren niet goed begrepen. Door de achteruitrijdende vrachtauto ontstond er een zeer onveilige situatie.
Andere oorzaken die uit het onderzoek zijn gebleken:
Links een voorbeeld van een praktijksituatie. Het zicht via de camera is in sommige erg beperkt. Deze veiligheidsbarrière heeft echt zijn beperkingen.
Elke medewerker kan en moet de volgende maatregelen nemen.
Bronaanpak
Collectieve maatregelen
Technische maatregelen
Persoonlijke maatregelen