GO! Leereffect
19-11-2021 Koolmonoxidevergifitiging in baanstation Schiphol
Wat is er gebeurd?

Bij Baanstation P voelde de monteur van een onderaannemer zich misselijk geworden. Hij kreeg hoofdpijn bij een draaiend NSA. Uit een CO(koolstofmonoxide) meting is meetbaar CO geconstateerd. Waarschijnlijk uitlaatlekkage. 

De medewerker had een matige koolmonoxidevergiftiging opgelopen.

Hoofdoorzaak

De uitlaatgassen van het noodstroom aggregaat zijn door het ventilatiesysteem het baanstation ingezogen. Medewerker van de onderaannemer voelde zich misselijk worden.

Overige oorzaken

Mogelijk is de uitlaat te dicht bij de inlaat van de ventilatie geplaatst. Waardoor gassen gemakkelijk via de roosters naar binnen kunnen gaan. Dit wordt nog onderzocht.

Gevolgen

Gevolgen:

  • Misselijkheid
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
Maatregelen

Directe maatregelen

  1. Medewerkers dienen bij het betreden van alle (rij-)baanstation gebruik te maken van een CO-meter.
  2. BHV'ers instrueren over CO-vergiftiging --> Hoe te handelen.
  3. Medewerkers instrueren van de risico's in het baanstation tijdens de dagstart.
  4. LMRA


Preventieve maatregelen

  1. Onderzoek loopt op dit moment nog voor bronaanpak. Er wordt nagedacht om de uitlaat te verlengen / te verplaatsen zodat de gassen niet meer via de ventilatie het station in kunnen komen.
  2. Plaatsen van permanente CO-meters in de NSA ruimtes.
  3. RI&E aanvullen met deze risico.



Leerpunten

Op dit moment zijn onderstaande leerpunten bekend, het onderzoek loopt nog.

  • Bewust zijn van de gevaren van een station
  • Herkennen van een koolmonoxidevergiftiging