Op een project heeft onlangs een ongeval plaatsgevonden bij de demontage van een torenkraan. Bij het afbouwen van de torenkraan is een monteur met de personenlift gekanteld en van de centraal ballast gevallen. De monteur heeft geluk gehad en heeft slechts lichte verwondingen opgelopen bij dit incident, het had echter veel slechter kunnen aflopen.
Om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen is er uitgebreid onderzoek gedaan naar de toedracht van dit ongeval.
Zoals bij elk ongeval zijn er meerdere oorzaken die leiden tot een incident.
Er is door de montageploeg met de beste bedoelingen gehandeld echter wanneer iets afwijkt van de (de)montagevoorschriften moeten eerst de afwijkingen worden hersteld om vervolgens op de juiste manier verder te gaan. Dit zijn mogelijk extra handelingen maar borgen wel dat een dergelijk incident niet kan plaatsvinden.
Naast de directe oorzaken en leerpunten kwamen er bij dit ongeval nog een paar leerpunten naar voren. Het inkoop- en begeleidingsproces voor de inzet van de torenkraan zoals dit nu op de bouw plaatsvindt is onvoldoende vastgelegd. Het is onduidelijk waar in de Heijmans-organisatie de taken en verantwoordelijkheden liggen.
De (de)montageploeg gaf aan het uitvoeringsteam aan dat ze deze kraan binnen een dag konden demonteren echter in het werkplan en volgens de gemaakte afspraken zou dit 1,5 tot 2 dagen duren. Hierdoor zette de ploeg extra druk op zichzelf om het werk eerder af te hebben. Dit kan lijden tot fouten.
Controleer voordat je begint met werken met materieel altijd of deze beschadigd is. Of dit nu (de)montagewerkzaamheden zijn, of dat je het materieel zelf gebruikt. Wanneer je materieel gebruikt, gebruik dit altijd volgens de voorschriften van de leverancier. Zoals hier: (de)monteer de personenlift volgens de instructie van de leverancier.
Heb je vragen of suggesties? Neem dan contact op met Jan Kees Langezaal (K&V)