GO! Leereffect
08-03-2023 E-Aansluiting uitgebrand
Wat is er gebeurd?

Op woensdagavond 8 maart jl. is op één van de projecten van Heijmans een Elektrische aansluiting uitgebrand. Dit gebeurt niet alleen op  een aggregaat, maar kan bij alle E-aansluitingen plaatsvinden.


De “CEE-WCD”-aansluiting en de “CEE-stekker” zijn volledig weggesmolten.


Op deze E-aansluiting zat naast de terreinverlichting en het laden van een E-materieelstuk ook de E-voorziening van de Uitvoerders- en schaftkeet. Een van de medewerkers wilde in de keet zijn en moest hiervoor het elektrische rolluik (inbraakvoorziening) openen.


Op het moment van bedienen ging overal de verlichting uit en het rolluik bleef gesloten. De medewerker heeft hierop contact opgenomen met de terreinbeheerder en deze gaf aan te kijken of het aggregraat het deed; de telefoonlijn bleef hierbij open. Bij het aggregaat aangekomen zag de medewerker “vlammetjes” uit de E-aansluiting komen en heeft dit gelijk aan de terreinbeheerder gemeld. Hierbij heeft de terreinbeheerder de medewerker de opdracht gegeven zich veilig op te stellen en aansluitiend zijn de hulpdiensten gebeld.


Hoofdoorzaak

De reden van het wegsmelten is naar alle waarschijnlijkheid een slecht contact in de WCD of de “stekker” in combinatie met zeer lange tijd afname van een groot vermogen. Door het slechte contact ontstaat er een hoge contactweerstand; deze contactweerstand wordt omgezet in warmte. Deze warmte zorgt ervoor dat deze aansluiting gaat smelten en uiteindelijk brand en/of kortsluiting zal veroorzaken.


Het vermogen wat benodigd was voor deze aangesloten elektrische verbruikers op dit project, inclusief de Elektrische energie voor de ontstaande warmteontwikkeling, waren bij elkaar te weinig om de (hoofd)zekering te laten ingrijpen. Hierdoor kon er zeer langdurig warmte worden ontwikkeld waardoor uiteindelijk deze stekker verbinding wegsmelt en dus uitbrandde.


Overige oorzaken

Dit incident komt niet van vandaag op morgen. Dit heeft, over het algemeen, een langere aanlooptijd nodig. Bij dit incident is er in de weken voor het incident dagelijks, en dan vooral s’ nachts, een zwaar elektrisch materieelstuk geladen.

Op enig moment heeft men ook op deze aansluiting tegelijkertijd een tweede elektrisch materieelstuk geprobeerd op te laden. Hierbij is de hoofdzekering afgegaan; er werd te veel vermogen gevraagd.

De aansluiting (kabel en WCD) heeft hierdoor wekenlang warmte kunnen ontwikkelen door het slechte contact. Dit heeft erin geresulteerd dat s’ avonds 8 maart de aansluiting is doorgesmolten en daardoor er brand is ontstaan.

Er is eerder in de week wel een aparte geur waargenomen in de omgeving van het aggregaat. Hier is verder niets mee gedaan. Dit had een signaal kunnen zijn om eerder in te grijpen.


Gevolgen: De (hoofd) zekering gaat niet uit

Als de (hoofd)zekering niet uitgaat, omdat er per zekering c.q. zware afnemer onder zijn eigen belasting wordt gebleven, ontstaat er warme en zal er dus uiteindelijk brand en/of kortsluiting ontstaan. Zie onderstaand schema als toelichting:

 

De gevolgen van brand kunnen zeer divers zijn. Van het uitbranden van de aansluiting (zoals in dit geval) tot het afbranden van het gebouw. Met mogelijk (ernstig) persoonlijk letsel tot gevolg.


Gevolgen: Geen elektriciteit doordat de beveiliging is afgegaan of is uitgebrand:

​​​​​​​Als de (hoofd)zekering uitschakelt is er geen elektriciteit en wanneer dit s’avonds als er niemand op de bouw aanwezig is gebeurd:

  • Zal het laadproces van de accu’s van het materieelstuk niet plaatsvinden.
  • Is er geen elektriciteit voor de uitvoerders- en de schaftkeet

Het niet opgeladen zijn van het materieelstuk zal ertoe leiden dat er de eerstvolgende werkdag geen productie met het materieelstuk kan worden uitgevoerd.


Gebeurt dit overdag, en het wordt gelijk opgemerkt, dan kan het projectteam actie ondernemen. De actie kan zijn het probleem zelf verhelpen (als er voldoende kennis en kunde aanwezig is) of het inschakelen van HMB.

De voorzieningen welke elektriciteit nodig hebben zijn uiteraard op dat moment niet beschikbaar.


Leerpunt 1 : Als de stekker past wil dit niet zeggen dat het kan!

​​​​​​​Iedere Elektrische voorziening op de bouw, veelal voor een zgn paddenstoel, heeft meerdere aansluitingen waar men op kan aansluiten. Dat wil niet zeggen dat er “oneindig” op kan worden aangesloten, simpelweg omdat er “lege” aansluitingen zijn.

Wees hierop alert; zorg ervoor dat je als projectteam weet hoeveel vermogen er kan worden afgenomen en wie/welke verbruikers dit zijn.

 


Leerpunt 2: “oude normaal” versus “Opladen van Zware verbruikers”

“Het oude normaal”/ “Normale belasting”

Normaliter worden deze aansluitingen niet zo lang en zwaar belast, de ontstaande warmte zal hierdoor meevallen en is er voor de gebruiker “niet veel aan de hand”. Er is tussendoor voldoende tijd om af te koelen waardoor dit probleem niet altijd opvalt.

Tijdens de (jaarlijkse) keuring van de kabel en de aansluiting zal wel zichtbaar zijn dat er ongewenste warmteontwikkeling heeft plaatsgevonden en worden deze aansluitingen vervangen.


Opladen van Zware verbruikers

De laatste tijd, door het elektrificeren van materieelstukken, zien we dat de mobiele en/of vaste aansluitingen langdurig en zwaar worden belast. Waar in het verleden de belasting vaak kortstondig was, en daardoor de ontstaande warmte goed kon afkoelen, zien we nu dat we deze aansluiting soms 8 tot 12 uur bijna volledig met het maximale vermogen belasten.

Deze zware belasting, in combinatie met een slecht contact, zorgt ervoor dat er langdurig warmte in de stekkerverbinding wordt ontwikkeld waardoor deze kan gaan “smelten”. Pas als de stekker zover is weggesmolten dat er kortsluiting plaatsvindt zullen de elektrische veiligheden pas hun werk doen en de installatie uitschakelen. Soms is dat net op tijd en soms is er dan al een beginnende brand.


Als zware verbruikers kunt u denken aan elektrische puinbrekers, elektrische graafmachines, SmartGrid-container, elektrische vrachtwagens, etc. etc. Oftewel grote elektrische afnemers en/of accu-pakketten die opgeladen dienen te worden.

Electrische graafmachineSmartGrid-containerElectrische vrachtwagen

 ​​​​​​​

Maatregelen

Elektrische voorzieningen op de bouwplaats waar groot E-materieel kan worden opgeladen:

Voorzie alle elektrische aansluitingen (veelal zo genaamde paddenstoelen) van een sticker/ bord:

  • Bij wie men moet zijn om na te (kunnen) vragen of er een E-materieelstuk kan worden opgeladen op deze aansluiting.
  • Indien er geen zware E-materieelstukken mogen worden opgeladen: vermelden: ‘verboden laden E-materieel en/ of accupakketten E-materieel’


Inrichten bouwplaats:

Laat, bij aanwezigheid van grote verbruikers, altijd je bouwplaats aanleggen door Heijmans Materieel beheer. Zij gaan samen met het projectteam in kaart brengen;

  • Wat het gewenste vermogen en op welke tijdstip(pen) is;
  • Wat er beschikbaar vermogen is vanaf het vaste net en wat eventuele oplossingen zijn.

Vervolgens gaat HMB;

  • De bouwplaats inrichting tekening op stellen;
  • De elektrische installatie (aanleg en onderhoud) verzorgen;


Projectteam:

  • Vraag bij de gebruiker van het elektrisch materieelstuk op;
    • Hoe gaat hij laden; wanneer en hoe lang;
    • Heeft de gebruiker een omvormer voor het laden (extern);
      • Heijmans eist dat E-voertuigen laden via een omvormer en niet rechtstreeks op de E-voeding;
      • De omvormer kan worden ingesteld op het vermogen dat beschikbaar is. Laden kan hierdoor langer duren, houd hier rekenschap mee.
      • Zijn er wettelijke veiligheidsafstanden voor het materieelstuk als deze gaat laden (let op dit geld voor het laden van losse accupakketten; niet als ze in het voertuig zitten)