Op maandagochtend 13 november zijn wij opgeschrikt door een ongeval op het dijkversterkingsproject Gorinchem – Waardenburg (GoWa). Een verkeersregelaar is onder een achteruitrijdende vrachtwagen terecht gekomen en is daarbij om het leven gekomen. Bij dit verschrikkelijke nieuws gingen onze eerste gedachten uit naar de familie van het slachtoffer, direct betrokkenen en collega’s.
Hulpdiensten, arbeidsinspectie en slachtofferhulp zijn direct ingeschakeld en het werk is in zijn geheel stilgelegd. Alle medewerkers van alle betrokken (collega)bedrijven en onderaannemers zijn ter plekke opgevangen.
Om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen als het gaat om de oorzaken, (directe) maatregelen en aanbevelingen, is het ongeval door een externe partij onderzocht.
Dit GO! Leereffect geeft de belangrijkste oorzaken en aanbevelingen weer die uit het onderzoeksrapport naar voren zijn gekomen. We kunnen leren van dit ongeval door de directe en achterliggende oorzaken aan te pakken en te verbeteren.
Op de locatie van het ongeval werd een nieuwe toegangsweg naar de veerpont aangelegd. De bestaande toegangsweg was verplaatst via een tijdelijke bypass voor het wegverkeer.
Op de ochtend van maandag 13 november zijn diverse vrachtauto’s ingezet om funderingsmateriaal voor de nieuwe toegangsweg aan te leveren in het werkvlak.
De eerste 6 vrachtauto’s konden niet keren in het werkvak. Hierdoor moesten zij achteruitrijdend dit werkvak verlaten. Het keren kon pas plaatsvinden verder op de dijk.
Op deze locatie waren twee verkeersregelaars aanwezig om het wegverkeer te begeleiden.
Tijdens het achteruitrijden van een vrachtauto stak één van de verkeersregelaars over. Zowel de chauffeur als de verkeersregelaar hebben elkaar niet gezien waardoor het ongeval heeft kunnen plaatsvinden.
De volgende directe oorzaken zijn vastgesteld:
Tijdens het onderzoek zijn de volgende achterliggende oorzaken naar voren gekomen:
Direct na het ongeval zijn in samenwerking met de betrokken bedrijven en onderaannemers de volgende maatregelen getroffen:
Uit het onderzoek komen de volgende aanbevelingen voort:
Aanbevelingen voor opdrachtgevers
Aanbevelingen voor de branche:
Aanbevelingen voor bedrijf of project:
Aanbevelingen voor jou als medewerker of leidinggevende:
Voor mogelijke aanvullende informatie checkde volgende website voor reductie aanrijdgevaar:
Reductie Aanrijdgevaar (gc-veiligheid.nl)
Als dit ongeval herinneringen bij je oproept en je wilt hier over praten dan kan dat. Neem dan binnen je bedrijf of project contact op met je leidinggevende, vertrouwenspersoon of jouw contactpersoon binnen personeelszaken.