01 Arbozorg en organisatie van de arbeid
 >  Veilig werken bij klanten
Introductie

Klantgericht werken. Weten wat de klant verwacht. Verwachtingen overtreffen. Klantgerichtheid is belangrijk omdat dit zorgt voor loyale klanten, tevreden klanten, onderscheidend vermogen en continuiteit Heijmans services. Maar ook omdat het gewoon leuker voor medewerkers is om voor tevreden klanten te werken.

Risico's > Wat kan er gebeuren?

Risico’s bij opdrachtgevers kunnen verschillen, het is noodzakelijk om je op de hoogte te stellen van de veiligheidsvoorschriften en huisregels  van de opdrachtgever om je werkzaamheden veilig uit te voeren.

Voorbeelden

  • struikel gevaar (orde en netheid))
  • geraakt worden door deeltjes (afzetten werkgebied)
  • belemmering bedrijfsproces klant (communiceren met mensen op locatie)



Maatregelen > Wat moet je doen?

De Aorta (Aanmelden, Onderzoeken, Repareren, Terugkoppelen en Afmelden) is de leidraad /stappenplan om je werkzaamheden uit te voeren.

Aanmelden

  • meld je aan legitimeer je
  • herkenbaar als Heijmans medewerker
  • bespreek het doel van het bezoek
  • bespreek de werkzaamheden die je gaat verrichten 
  • vraag of de klantmedewerkers op de hoogte zijn van de werkzaamheden die verricht gaan worden.

Onderzoeken
  • stel je op de hoogte van de huisregels en risico's
  • bespreek je bereikbaarheid tijdens werkzaamheden 
  • bespreek je plan van aanpak met de klant
  • bespreek eventueel overlast voor het proces van de klant

Repareren
  • werklocatie afzetten en markeren 
  • voor start werkzaamheden voer je een LMRA uit 
  • voer je reparatie uit volgens de geldende voorschriften/richtlijnen 
  • zorg voortdurend voor een opgeruimde, geordende en veilige werklocatie 

Terugkoppelen
  • zowel extern als intern terugkoppeling van de werkzaamheden geven 
  • werk het logboek bij 

Afmelden
  • opruimen werklocatie 
  • bij vertrek uitschrijven


Tips > Voor meer informatie

Uniformiteit en zichtbaarheid door middel van juiste en effectieve werkkleding en PBM’s (bv hesjes, buiten en in het donker) .We willen duidelijk onderscheid maken tussen een werklocatie en een bouwplaats. Het dragen van zowel PBM’s als ook werkkleding dient hierop aangepast te worden, denk aan helm versus cap's en het dragen van gele hesjes wel op de  bouwplaats maar niet op een werklocatie etc. 

Vrijetijdsbesteding

Wat je in je vrije tijd doet mag je natuurlijk zelf bepalen, maar….. Je gedrag in het weekend kan invloed hebben op je werk:

Hoe kun je in je vrije tijd je werk beïnvloeden?

  • drank- en drugsgebruik (alcoholpromillage op maandagochtend)
  • sportblessures
  • doorwerken (beunen)

Hoe kan je de héle week vitaal blijven? Zorg dat alcohol en andere benevelende middelen op tijd uit je systeem zijn voor je aan het werkgaat, probeer blessures te voorkomen (door warming-up en deugdelijk sportmateriaal), Neem tijd om te ontspannen.

Corona

Link naar monteursinstructie
https://www.heijmans.nl/media/filer_public/82/70/82707406-fd13-4c60-9842-6358f211d7e6/heijmans_monteursinstructie_a3_15042020.pdf





Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.