In- en uitstappen is een handeling die je verschillende keren per dag (on)bewust doet. Ga met elkaar in gesprek over de risico's bij het in- en uitstappen en stel elkaar daarbij de volgende vragen:
Deze Toolbox is bedoeld voor chauffeurs, machinisten en bestuurder van voertuigen (werkbussen, graafmachines, shovels, asfalt- of boormachines/-installaties etc.). In deze Toolbox besteden we aandacht aan de risico's bij het in- en uitstappen van voertuigen en machines. We bespreken de risico's en de beheersmaatregelen om ongevallen hierbij te voorkomen.
Binnen Heijmans zijn de afgelopen jaren verschillende incidenten geweest bij het in- en uitstappen. Chauffeurs en machinisten lopen daarbij vaak lichte verwondingen op, maar er zijn ook situaties geweest met ernstige letsel en langdurig verzuim. Bij veel grote voertuigen moet een hoogteverschil worden overbrugd om de cabine van de machine te bereiken of te verlaten. Afhankelijk van de grootte van het voertuig kan dit een halve meter tot een aantal meters zijn. Daarnaast kan het zijn dat de ondergrond bij het uitstappen glad of ongelijkmatig is wat zorgt voor val- en struikelgevaar. Het in- en uitstappen kent dus een aantal veiligheidsrisico's.
Vallen van hoogte is het grootste risico bij het in- en uitstappen. Ook kun je vallen of struikelen bij het uitstappen als je op de ondergrond stapt waarop het voertuig geparkeerd staat.
Deze risico's hebben de volgende onderliggende oorzaken:
Hieronder staan de maatregelen die je kunt nemen om ongevallen bij het in- en uitstappen te voorkomen.
Relevante afspraken uit het GO! Kompas over jouw eigen verantwoordelijkheid:
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.