03 Horizontaal en verticaal transport
 >  Laden en lossen van containers (zee, kantoor, schaft, etc)
Introductie

Herkent u het ook, dat het laden en/of lossen containers (zee, kantoor, schaft, etc) best wel risicovolle activiteiten zijn. 

In deze toolbox gaan we aangeven hoe Heijmans hier mee omgaat.


Risico's > Wat kan er gebeuren?

Het laden en lossen van containers (zee, kantoor, schaft, etc) brengt risico's met zich mee. Heijmans wil zich ervoor inzetten dat het laden- en lossen van deze containers zo veilig mogelijk gebeurt.


Het grootste risico is het in- en uithaken van de hijshaak aan de container.

Vaak zie je dat een medewerker:

  • op de container klimt door middel van een ladder.

Risico's zijn:

  -  Ladder is niet goed geborgd -> kan wegglijden

  -  de bovenzijde van de container kan glad zijn 

     -> struikel gevaar en valgevaar van hoogte

- beknelling van je vinger bij het in- en uithaken van de hijshaak


  • op iedere hoek de ladder plaatst om de container aan te pikken of los te haken.

Risico's zijn:

  -  Ladder is niet goed geborgd -> kan wegglijden

- beknelling van je vinger bij het in- en uithaken van de hijshaak


Maatregelen > Wat moet je doen?

Uitgangspunt is:

  • aan- en uithaken van de hijshaak op maaiveld hoogte
  • niet meer klimmen en/of lopen op de container
  • aan- en uithaken niet meer vanaf een trap/ladder

Er zijn meerdere systemen en mogelijkheden om een container veilig te laden en/of te lossen. Heijmans schrijft geen verplichte werkwijze voor maar laat dit over aan de expert; de transporteur. 


Hieronder staan een aantal methodes weergegeven hoe een container veiliger geladen en/of gelost kan worden:

  • Twist4Lift - evenaar benodigd
  • Mitari - evenaar benodigd
  • Hijshaak, waarvan de veiligheidsklep, middels een stok vanaf de grond bediend worden
  • Sideloader

Twist4Lift

Meer informatie op de website van twist4lift.com over deze oplossing.

  • Er is geen verschil meer tussen een rechte (90°) en en gedraaide (45°) haak. Afhankelijk van de hijslast kunnen ze onder iedere hoek gebruikt worden.
  • De Twist4lift kan zowel in de bovenste als onderste corner castings geplaatst worden. Bij gebruik van de onderste corner castings, hoeft er niet meer geklommen en op hoogte gewerkt te worden (VCA).


Mitari Containerhaak

Meer informatie op de website van Mitari over deze oplossing.

  • Links en rechts uitsluitend onder een hoek 45 graden te gebruiken
  • Recht uitsluitend onder 90 graden gebruiken
  • Kan zowel boven als aan de onderzijde gemonteerd worden

Veilige hijsmethode containers

Via de volgende link CASOS Golden Best Practice 2015 van het bedrijf aQuaintance/ELA over Veilige hijsmethode containers is in te zien. 

Sideload

Er zijn ook systemen dat men de container door middel van twee kranen laadt. Ook hierbij behoeft de container niet te worden beklommen.

Uitzonderingen

Het is helaas nog niet altijd mogelijk om altijd op bovenstaande methodes te werken. 

  • Deze werkwijze kan nog niet worden toegepast voor alle keten en schaftunits (onderste corner castings ontbreken).
  • Containers zijn soms (op de werf) op elkaar gestapeld, waardoor deze werkwijze niet kan worden toegepast.
  • Wanneer containers worden geladen met een telekraan op de vrachtwagen (veelal hebben de telekranen nog geen van de hierboven staande methodes standaard bij zich).

De strekking blijft dat er geladen en/of gelost dient te worden volgens bovenstaande werkwijze, maar dat uitzonderingen mogelijk zijn.

Discussie > Wat doe je als een container onveilig wordt geladen en/of gelost

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Hoe ga jij om als je ziet dat de transporteur (chauffeur) de container niet veilig laadt en/of lost?
  2. Wist jij dat er hierover afspraken waren?



Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.